ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Դոլարը կրոնի տարատեսակներից է. այն ձևավորել է շուկա, որը կոչվում է Վերնիսաժ»

«Դոլարը կրոնի տարատեսակներից է. այն ձևավորել է շուկա, որը կոչվում է Վերնիսաժ»
23.01.2009 | 00:00

«ՍԵՎԱՆԸ ԵՎ ԱՂԱՄԱՆԸ ԾԱՆՐ ՊԱՀԵՐԻՆ ՄԻՇՏ ՏԵՐ ԵՆ ԿԱՆԳՆԵԼ ՄԵՐ ԺՈՂՈՎՐԴԻՆ»
Գեղանկարիչ, խեցեգործ, Երևանի գեղարվեստի ակադեմիայի դասախոս ՀՐԱՉՅԱ ԳԱԼՍՏՅԱՆՆ արցախյան հերոսամարտի մասնակից է: Զրույցը նրա հետ իր և մեր ապրած ժամանակի մասին է:
-Պարոն Գալստյան, ինչպե՞ս կբնութագրեք Ձեր անցած ստեղծագործական ուղին:
-Բավականին խճճված է եղել իմ ուղին, որովհետև բարդ ժամանակներ էին: Ես միշտ իմ ժամանակի մեջ եմ ապրել: ՈՒնեցել եմ ստեղծագործական վերելքներ և անկումներ: ՈՒնեցել եմ ղարաբաղյան պատերազմ: Ոչինչ ինձնից հեռու չի մնացել, ամեն բան ինձ դիպչելով է անցել: Երբ ծանր տարիներ էին, ես չփախա արտասահման ու ոմանց նման հետո չեկա-դարձա ուսուցչապետ: Միշտ իմ ժամանակի մեջ եմ եղել: Կոմունիստական ժամանակաշրջանում կար իշխող գաղափարախոսություն: Եթե այդ գաղափարախոսության ներկայացուցիչն էիր դառնում, լավ էիր ապրում. կատարում էիր պետության պատվերներն ու լավ էիր վճարվում: Այդ ժամանակ կար ամենակարևոր բանը՝ հավատը վաղվա նկատմամբ: Գիտեինք, որ վաղը լավ կլինի: Իսկ հիմա ամեն ինչ զարմանալիորեն խախտվել է: Բայց, դրա հետ մեկտեղ, այսօր ունենք ամենաթանկ բանը՝ մեր անկախությունը: Ափսոս, որ մեր ազգային ազատագրական շարժումը և կապիտալի մուտքը Հայաստան խառնվեցին իրար: 88-ի մարդը՝ հայը, լրիվ ուրիշ էր, հիմիկվանը՝ ուրիշ: Ես հիմա ապրում եմ ուրիշ կյանքով, ստեղծագործում՝ ուրիշ կյանքով: Շատ երջանիկ է այն մարդը, որի կյանքը և ստեղծագործությունը ներդաշնակ են: ՈՒզում եմ ընկերներիս պորտրեները նկարել: Երբ վերջերս ծանր հիվանդություն տարա, նրանք բոլորն իմ կողքին էին. ուզում եմ բոլորին ինչ-որ կերպ շնորհակալ լինել, առաջին հերթին՝ ընկերներիս: Հետաքրքիր է, որ այս օրերին արածս ստեղծագործությունները թվագրում եմ 1900-ական թվականներով: Ինքս էլ չգիտեմ՝ ինչու: Երևի դեռ չեմ արել այն գործը, որի տակ կարողանամ այսօրվա ամսաթիվը գրել:
-Ձեր ստեղծագործության մեջ բաղկացուցիչ մաս է կազմում խեցեգործությունը: Ի՞նչ փուլում է գտնվում հայկական խեցեգործությունը, և ի՞նչ հեռանկարներ են ուրվագծվում ապագայում:
-Խեցեգործության մեջ արել եմ մի կարևոր բան՝ վերականգնել եմ աղամանը՝ որպես մտածելակերպ: Երբ սկզբնական շրջանում աղաման էի պատրաստում, մարդիկ դրա մեջ աղ չէին լցնում: Ծաղիկներ էին աճեցնում, մատիտներ էին դնում: 20 տարի անընդմեջ աղամաններ պատրաստեցի ու նվիրեցի՝ տարեկան 300-400 աղաման, մինչև որ սովորեցին դրանց մեջ աղ պահել: Աղամանը շատ եմ սիրում: Գեղեցիկ ֆորմա է: Ես աղամանը նմանեցնում եմ մեր Սևանին: Սևանը և աղամանը ծանր պահերին միշտ տեր են կանգնել մեր ժողովրդին: Երբ մեր ժողովուրդը հաց չուներ ուտելու, Սևանը մոր պես պահեց մեզ: Բոլորի տներում ձուկ էին ուտում: Այդ տարիներին լատիշ լեռնագնացներ էին եկել Հայաստան: Նրանց հետ բարձրացանք Արագածի գագաթը, ուզում էին նաև Արարատ բարձրանալ, բայց չստացվեց, որովհետև մեզ մոտ պատերազմ էր, սահմանն անցնել անհնար էր: Երբ հյուր էինք գնում հայկական ընտանիքներին, բոլորը մեզ ձուկ էին հյուրասիրում՝ ձկան կոտլետ, ձկան տոլմա և ձկնային այլ ճաշատեսակներ: Լատիշ լեռնագնացը մի անգամ ասաց, թե այնպիսի տպավորություն ունի, կարծես Երևանի տակ մի մեծ ծով կա, մարդիկ իջնում, այնտեղից ձուկը բռնում ու բերում-դնում են իրենց սեղաններին: Երբ նայում եմ աղամանին, մտածում եմ, որ նույն կենսագրությունն ունի կարծես: Աղամանը Անահիտ աստվածուհու պաշտամունքի հետ է կապվում, որը հետո Մարիամ Աստվածածնի կերպարի տեսքով փոխանցվել է քրիստոնեության շրջան: Հետո դարձել է հողի պաշտամունք, մոր պաշտամունք, արևի պաշտամունք: Այսինքն՝ դիֆուզիայի է ենթարկվել: Ես աղամանի մասին կարող եմ օրերով խոսել: Աղամանն ունի երեք անխախտ բաղադրիչ: Մեկը խաչն է, որը ոչ թե Քրիստոսի տանջանքների խաչն է, այլ պահպանակ խաչը, եկեղեցու գմբեթի խաչը: Մյուսը մազերն են, որ վիշապներ են հիշեցնում: Մյուսն էլ հավերժության անցքն է, որ մոր արգանդի խորհուրդն է կրում: Հետո իմ աշակերտներն էլ սկսեցին աղամաններ պատրաստել, և աղամանը մտավ մեր կենցաղի մեջ: Մտավ նաև շուկա: Սա հայկական խեցեգործության մի էտապն էր: Հայերս վերջին շրջանում կորցրել էինք մեր կապը խեցեգործության հետ: Եղեռնը ոչ միայն մեր պատմության, այլև մեր հոգիների մեջ կատարվեց: Ժամանակակից հայկական խեցեգործությունը հենվել է վրացական խեցեգործության վրա: Մեր բոլոր ուսուցիչները՝ Բդեյանը, Շահվերդյանը, Տիրունին, Բերոյանը, Բաբյանը, եղել են վրացահայեր: Վրացահայերը Վրաստանից բերեցին տեխնոլոգիա, որը Հայաստանում կա՛մ չկար, կա՛մ շատ վատ էր պահպանվել: Հետպատերազմյան շրջանում Խթը-ում աշխատող մի պաշտոնյա հրեշավոր բան էր մտածել. որպեսզի ալյումինի գործարանի արտադրանքը մարդիկ գնեն, պետք է ձերբակալել բոլոր բրուտագործներին ու քշել Սիբիր: Մահարու «Ծաղկած փշալարերի» հերոսը՝ Աշոտ դային, բրուտ էր, նա աքսորված էր իր արհեստի համար, ոչ թե դատված էր ինչ-որ հոդվածով: Լավ է, որ հետագայում Հայաստան եկան վրացահայերը, և վերածնվեց խեցեգործության արվեստը: Բայց նրանք մոռացել էին աղամանը, իսկ հիմա այն փրկված է: Այսօր մեր ազգի մեջ մուտք է գործել փողը՝ դոլարը, որը թելադրում է իր օրենքները: Դոլարը կրոնի տարատեսակներից է. այն ձևավորել է շուկա, որը կոչվում է Վերնիսաժ: Վերնիսաժը դարձել է մի տեսակ դպրոց, ուսումնական տարածք: Վերնիսաժը ծնել է իր խեցեգործներին: Նրանց մեծ մասը, ուզած-չուզած, ազգային բովանդակությամբ իրեր է պատրաստում, որովհետև դա է արտասահմանցի գնորդի պահանջարկը: Շուկան ստիպեց, որ մենք արտադրենք ազգային կերամիկա: Ազգային կերամիկան խառնվեց շուկայի պահանջի հետ, և ձևավորվեց մի նոր տեսակի խեցեգործություն՝ նոր աղամաններ, նոր ամանեղեն: Հետաքրքիր է, որ բրուտագործության կենտրոնը տեղափոխվել է տարբեր գյուղական շրջաններ: Այսօր խեցեգործությամբ է զբաղվում Արմավիրում ապրող մի ամբողջ ընտանիք՝ Մարտիրոսյանների ընտանիքը: Սիսիանում է ապրում մեկ այլ խեցեգործ՝ Վարդան Ադամյանը: Բրուտագործությունը կարծես թե մի փոքր թափ է առել մեր օրերում, նրանով սկսել են հետաքրքրվել:
-Որքանո՞վ եք կարևորում մանկավարժական գործունեությունը Ձեր կյանքում:
-Դասավանդում եմ համարյա արդեն 30 տարի: Մանկավարժությամբ սկսել եմ զբաղվել Աշտարակում: Այնտեղ ունեի արվեստանոց և դասավանդում էի նկարչական դպրոցում: Ավելի ուշ դասավանդել եմ Թերլեմեզյանի ուսումնարանում: Վերջին 10 տարիներին դասավանդում եմ գեղարվեստի ակադեմիայում, որն արդեն շատ լուրջ աշխատանք է: Կարծում եմ, մանկավարժությունը կարևոր բան է: Մեծ նշանակություն ունի այն, որ մարդը տիրապետում է գիտելիք փոխանցելու կարողությանը: Կարող ես շատ մեծ արվեստագետ լինել, բայց վատ մանկավարժ: Կարող է և հակառակը լինել: Իմ պրակտիկայում հանդիպել են նկարիչների, ովքեր բարձր, ճռճռան անուններ չունեին, բայց շատ լավ մանկավարժներ էին: Մասնագիտություն սովորեցնելը մեծ բան է: Հզոր է այն ժողովուրդը, որը լավ մանկավարժներ ունի: Մանկավարժության մեջ է ազգի հարատևությունը:
-Ինչպե՞ս կգնահատեք այսօրվա երիտասարդությանը՝ ելնելով Ձեր զավակների և ուսանողների նկարագրից:
-ՈՒնեմ հինգ երեխա: Քո երեխաների դեպքում ամեն բան պատահականության հույսին է: Մեկ էլ երեխադ գալիս ու դառնում է քո տան անդամը: ՈՒսանողներիս շատ եմ սիրում: Նրանք անցնում են մաղերի միջով, զտվում են, ջոկվում: Ակադեմիայում սովորում են արդեն պատրաստված, ընտրված երիտասարդներ: Տարօրինակ է, կա դասախոս, որ միայն իր կուրսի հետ է շփվում, բայց ես շփվում եմ ամբողջ բակի հետ, բոլոր քանդակագործների հետ, մտնում եմ բոլոր արվեստանոցները, որովհետև ամեն ինչ ինձ հետաքրքրում է: Այդ երիտասարդներն իմ ազգի կուլտուրան են ստեղծում: Նրանց մեջ երկու հակասական հատկանիշ եմ նկատում: Մի մասը շատ աշխատասեր է, լրջորեն կպած է իր գործին, մյուսը տարօրինակորեն անտարբեր է, նրա համար ոչինչ կարևոր չէ: Ես շատ բարձր եմ գնահատում մեկ անձի, մեկ արվեստագետի գործոնը: Կարծում եմ, որ եթե գեղարվեստի ակադեմիան 10 տարին մեկ մի կարգին նկարիչ տա, դրանով արդեն արդարացրած կլինի իր գոյությունը: Այդ դեպքում ողջ դասախոսական կազմն իրավունք ունի ոչինչ չանելու և ձեռքերը գրպանները դրած՝ պարզապես գնալ-գալու աշխատանքի: Բարեբախտաբար, մեր հողն անընդհատ նկարիչ է տալիս, անընդհատ ծնում է արվեստագետներ: Բայց ցավալի է, որ գնում են Հայաստանից: Կարծես հեղեղը գալիս ու ափը տանում է. ափն է տանում, ոչ թե առանձին բաներ: Նույն բանը կատարվեց Գերմանիայում պատերազմից հետո, բայց կարճ տևեց: Մեզ մոտ, ցավոք, երկարում է այդ ընթացքը:
Զրուցեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4911

Մեկնաբանություններ